Nettentusiasten

Jo Christian Oterhals
Født 1972         
Uteksaminert i 1998
Administrerende direktør, VG Multimedia

Skrevet av: Aleksander Rist Holmen

VG Multimedias administrende direktør, Jo Christian Oterhals, visste tidlig hva han ville bli. Han måtte til Trondheim for å forstå at mulighetene lå i Volda.

Året er 1994. Det er OL på Lillehammer, apartheid-tiden er over i Sør-Afrika og Norge stemmer nei til EU. Jo Christian Oterhals er akkurat ferdig med ettårig grunnfag i norsk ved Høgskulen i Volda (HVO) og følger kjæresten sin til storbyen Trondheim.

Ved Universitet i Trondheim oppdaget han for første gang det som skulle bli hans karriereveg.

– Universitet hadde akkurat fått internett på campus, og ved å betale 100 kroner i semesteret fikk man tilgang til det. Da fikk man egen innlogging og eget område man kunne fikle med.

Det var her Jo Christian fikk øynene opp for internett og begynte å utvikle enkle hjemmesider. 

– Jeg tenkte at dette var da virkelig noe man kunne leve av, forteller han entusiastisk.

 Nytt nett

Midt på nittitallet var det få skoler i landet som kunne nok om internett til å lære det bort, men gjennom tidligere medstudenter fra tiden i Volda visste Jo Christian at avdelingen for mediefag ved høgskolen var tidlig ute med et slikt tilbud.

I 1996 startet han på Informasjonsutdanningen ved HVO.

I eksternpraksisen siste semester møtte Jo Christian for første gang VG Multimedia. Etter et halvår i konsulentselskapet Digital Hverdag i Molde, gikk han tilbake til storavisens elektroniske medier. Der har han holdt til siden.

 Entusiast i storjobb

I dag er Jo Christian Oterhals administerende direktør i VG Multimedia og har ansvaret for alle nettbaserte og elektroniske medier under VG-paraplyen. Han leder utviklingen og driften av alt fra VG Nett, Nettby, VG Live til VG Mobil. Han må føre kostnadskontroll og er også ansvarlig for det økonomiske resultatet.

– Jeg må sørge for at vi tjener penger, mens jeg samtidig har ansvaret for satsingen, utviklingen og driften av nye prosjekter. Det blir mange baller i lufta, til tider litt for mange.

 Jo Christan er fortsatt like fascinert av internett. Det er tydelig gjennom hans interesse for sosiale medier og innvirkningen det har på dagens samfunn.

– Firmaer og bedrifter har store muligheter ved å utnytte de sosiale mediene. De fleste har i hvert fall godt av å tenke på en markedsstrategi med internett som verktøy for å bygge omdømme og merkevare.

Jo Christan Oterhals er ikke snauere enn at han spår papiravisens mulige død og nettavisenes totale overtakelse som nyhetsmedium.

Det er ingen tvil om at han fremdeles er glødende nettentusiast.