– Jeg har drømmejobben

Håkon Svebak
Født 1973
Uteksaminert i 1999
Jobber som nordisk kommunikasjonssjef, Karft Foods

Skrevet av: Andreas Vollen

Å finne ut hva en skal bli, kan være vanskelig. Håkon Svebak har hatt kommunikasjonsjobber i ulike bransjer, men drømmejobben fant han som nordisk kommunikasjonssjef i Kraft Foods.

Veien til drømmejobben
Det var en tilfeldighet at han søkte på jobben i Kraft Foods.

– Jeg var ikke på utkikk etter ny jobb, men ble tipset om jobben samme dag som søknadsfristen gikk ut. Klokken var elleve på kvelden, og nettverkstilkoblingen var borte. Håkon fortsetter:

Det må ha vært tidenes korteste søknad. Jeg gikk rett på sak og nøyde meg med to linjer. Klokken fem på tolv fikk jeg nett og søknaden ble sendt.

Håkon ble innkalt til intervju to dager senere. Etter en grundig ansettelses prosess med intervjuer både i Oslo og Stockholm, hadde han ny jobb.

Vanskelige valg
– Det vanskeligste karrierevalget for meg, var studievalget.  Jeg var overbevist om å bli jurist, forteller Håkon.

Men studiet var langt, faget tørt og Håkon begynte å tvile.  Ville han jobbe med juss resten av livet? Etter en grundig vurdering søkte han informasjonsstudiet i Volda. Det har han ikke angret på.

– Nå har jeg drømmejobben. Jeg er privilegert som har en jobb der jeg trives, der prestasjoner verdsettes og med et inspirerende arbeidsmiljø. For meg er egen eller andres suksess viktige kilder til motivasjon.

Ingen dager er like
Høyt tempo og variasjon i arbeidsoppgavene preger dagene til Håkon.  Han reiser en del i Norden og Europa, og trives med å jobbe på kryss og tvers av landegrensene. I Kraft Foods har han nordisk ansvar for intern kommunikasjon og selskapets elektroniske kommunikasjonskanaler. Han har også ansvar for media i Norge og gir råd til selskapets ledelse i informasjonsfaglige spørsmål.

–  En viktig del av jobben er å formidle rett budskap, til rett tid, på en måte som er lettfattelig.  Det krever forretningsforståelse. Når prioriteringene skal gjøres, er en godt forankret strategi avgjørende, for ingen kan gjøre alt. De som lykkes best, er ofte de som gjør de riktige prioriteringene.