Hardt arbeid og god kommunikasjon

Cato A. Mørk
Født 1972
Uteksaminert i 1998
Jobber som kommunikasjonssjef, NCC Construction AS

Skrevet av informasjonsstudent ved Høgskulen i Volda

Cato A. Mørk jobber som kommunikasjonssjef i NCC Construction som er landets ledende bygg- og eiendomsutviklingsselskap. Han har tidligere studert Informasjon og media ved Høgskulen i Volda.
– Arbeidsdagen her er veldig varierende. Vi er bare tre personer i NCC som jobber med kommunikasjon så da blir oppgavene våre mange. Jeg driver med både konkrete planer i forbindelse med prosjekter, internblad, sponsing og pressemeldinger.
Hvilke utfordringer møter du på jobben?
– Å jobbe med kommunikasjonsstrategi kan være utfordrende. En må få bedriften til å forstå betydningen av kommunikasjon, hvordan dette kan hjelpe dem til å nå sine mål. Det kan være vanskelig, siden mange bedrifter ikke er vandt til slik kommunikasjon. Mange tror at kommunikasjon kun er pressemeldinger og slikt, men det er jo mye mer omfattende.

Når bestemte du deg for å bli informasjonsarbeider?
Det var nok allerede før jeg begynte i Volda i 96. Da jeg var ung var jeg interessert i politikk og engasjerte meg, så jeg viste nok i hvilken retning jeg ville.
Hva i utdanningen din føler du at er det du har fått mest bruk for?
Jeg har studert i Oslo i tillegg til å ha tatt Informasjon og media i Volda. Der studerte jeg både statsvitenskap, historie og medievitenskap. Det jeg vil trekke fram som det beste er vel praksisen man får i Volda, det å lære seg å tenke litt lengre. Det har vært viktig for meg.
Også en blanding mellom praksisen og selve stedet. Det at Volda er så lite og kompakt ga meg mer tid til å fokusere på studiene. I storbyer skjer det gjerne mye hele tiden som distraherer deg. I Volda er det litt annerledes, men studentmiljøet er likevel godt!

Noen råd til infostudenter?
Det er kanskje litt klisjé, men hard arbeid er viktig. Du må være kreativ, ha gode ideer og finne løsninger. Du må ha innsikt og kjennskap til den bedriften du jobber i for å bidra til at de skal nå sine mål. Du må få forståelsen for hva de holder på med, hva driver dem og hvordan kan du hjelpe dem gjennom kommunikasjon.